14 listopada 2016

Banany – jeść czy nie?

bananyBanany, choć owoce całoroczne, to właśnie teraz coraz częściej pojawiają się w naszej diecie. Czy osoby, które dbają o sylwetkę powinny omijać banany  szerokim łukiem? Jakie walory zdrowotne ma banan? Jakie są mity żywieniowe na temat bananów?

Panuje przekonanie, że banan jest kaloryczny. Średni banan dostarcza ok. 120- 150 kcal. To więcej niż pozostałe owoce – dla porównania jabłko to ok 60 kcal, a pomarańcza ok 110 kcal. Ale banany ze względu na zawartość błonnika pokarmowego są bardzo sycące, zwłaszcza te mniej dojrzałe. Dlatego według mnie nie powinny być bezlitośnie eliminowanie w diecie, nawet tych osób, które chcą schudnąć  (szczególnie, że maja też mnóstwo super właściwości, o których za chwilę). 1 średni banan może być bowiem świetną, zdrową i sycącą przekąską (np. podwieczorek).

Jedz banany zależnie od swoich potrzeb – te niedojrzałe, gdy chcesz schudnąć i dbasz o cukier we krwi. 

Banany mają wyższy indeks glikemiczny niż pozostałe owoce, ale ten indeks znowuż nie powala, bo dla bananów niedojrzałych to 50, a 70 dla dojrzałych. Im bardziej dojrzały banan tym więcej cukrów przyswajalnych, które w niedojrzałym stanowią nietrawioną skrobię oporną. Jeśli masz cukrzycę lub insulinooporność to wybieraj banany niedojrzałe i łącz je z produktem, który obniży ich indeks glikemiczny (np. jogurt naturalny). 

Ale uwaga: im bardziej dojrzały banan tym więcej zawiera TNF – substancji o silnych właściwościach antyoksydacyjnych, która działa silnie antynowotworowo. Z jednej strony banan dojrzały ma wyższy indeks glikemiczny, ale z drugiej strony bogatszy jest o przeciwnowotworowe związki. Wiec jedz banany zależnie od swoich potrzeb. 

Banany to bomba elektrolitowa!

Zawierają mnóstwo potasu, ale też magnezu. To sprawia, że są doskonałym owocem dla osób zestresowanych i tych, które mają podwyższone ciśnienie. Są też rewelacyjną przekąską dla sportowców, którzy tracą te minerały wraz z potem.  Zawierają także wapń oraz witaminy z grupy B.

Banany na tle innej żywności wyróżnia ilość tryptofanu – aminokwasu, który potrzebny jest do wytworzenia serotoniny nazywanej hormonem szczęścia. 

Banany są doskonałe dla osób, które cierpią na wrzody, bo zmniejszają wydzielanie kwasu solnego w żołądku. Są też dozwolone w diecie low FODMAP – dla osób z problemem jelita drażliwego.

Na co zwrócić uwagę kupując banany?

Kupując banany zwróć uwagę na to by nie miały uszkodzonej mechanicznie skórki – banan z uszkodzoną skórką jest narażony na wniknięcie zanieczyszczeń do wnętrza owocu. Nie może być żadnych śladów pleśni czy innych zanieczyszczeń. Zwróć uwagę na końcówki banana – nie powinny być pokryte białym nalotem, pleśnią, nie powinny być mokre. Dojrzały banan powinien być zaokrąglony – świadczy to o tym, że nie został on zbyt wcześnie zerwany. Nie kupuj też zupełnie brązowych i twardych bananów, bo najprawdopodobniej były przechowywane w zbyt niskiej temperaturze. Warto wybierać banany, choć droższe,  z plantacji ekologicznych. Wybierając banany z symbolem  „zielonej żabki” Rainforest Alliance masz pewność, że zostały one uprawiane w sposób przyjazny dla środowiska naturalnego. 

Pamiętaj, że podobnie jak wszystkie owoce przed zjedzeniem, zawsze należy umyć. dlatego przed obraniem opłucz dokładnie pod bieżącą wodą skórkę banana – ustrzeżesz się w ten sposób przed przedostaniem się konserwantów ze skórki. 

Przygotowując plany dietetyczne dla moich Pacjentów nie zapominam o bananach. Są przecież łatwo dostępne, kupimy je właściwie w każdym sklepie spożywczym, można je zjeść wszędzie, wystarczy obrać ze skórki.  Jeśli ktoś lubi banany i nie wyobraża sobie diety bez nich, to na bank znajdzie je w jadłospisie 🙂 Czy to będzie banan na surowo? W koktajlu? A może kawałek ciasta bananowego? forma podania jest zależna tylko od celu z jakim zgłasza się pacjent. Osobom, które mają wysoki cukier we krwi lub które chcą schudnąć proponuję te mniej dojrzałe, a pozostałe cieszą się smakiem bananów niezależnie od ich stopnia dojrzałości.  

Banany na zdrowie!

 

 

3 komentarze dla "Banany – jeść czy nie?"

  1. Darek R. napisał(a):

    Jem zawsze po treningu.

  2. Magdalena napisał(a):

    Bardzo przydatny artykuł. Dużo się mówi o tym, żeby nie jeść bananów jak chcemy schudnąć a tu proszę inne spojrzenie na temat. Bardzo dziękuję za nie, bo bardzo lubię banany :)))

  3. Julita napisał(a):

    Uwielbiam banany. Zazwyczaj jem jako drugie śniadanie i robię z nich koktajle.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *