24 sierpnia 2016

Jeżyny – pysznie, zdrowo, sezonowo

jeżynySezon na jeżyny w pełni! Cieszę się ogromnie, bo są to niewątpliwie jedne z moich ulubionych owoców. Przyjemność tym większa, że oprócz wyśmienitego smaku mają szereg zdrowotnych właściwości. Dlatego nie czekaj! Sezon na nie zaczął się właśnie teraz! Sięgaj po te owoce jak najczęściej. Zobacz co możesz zyskać dzięki włączeniu ich do swojej diety. 

Po pierwsze nawet ten kto jest na diecie niskokalorycznej nie powinien się obawiać jedzeniu tych owoców. Jeżyny są niskokaloryczne, 100g owoców, to taka ilość, która mieści się w dużej garści, to zaledwie 14kcal! – Mało!

A ich właściwości są ogromne. Są skarbnicą błonnika pokarmowego, który przyczynia się do rozwoju dobroczynnej flory jelitowej tym samym podwyższając odporność organizmu oraz zmniejsza wchłanianie cholesterolu z pożywienia a to sprawia, że obniża ryzyko chorób serca. Na tym korzystne działanie na układ sercowo – naczyniowe jeżyn się nie kończy. Są bogate w antocyjany, które zwiększają elastyczność naczyń krwionośnych oraz silny antyoksydant jakim jest witamina C.

Jeżyny oprócz tego, że zawierają mnóstwo witaminy C, są także bombą witaminy E. A ta nazywana jest witaminą młodości, bo ma silne działanie antyoksydacyjne i działa przeciwstarzeniowo. 

Jeżyny ze względu na dużą zawartość antyoksydantów  zostały umieszczone na liście ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity), czyli liście produktów, które w wysokim stopniu chronią organizm przed niszczącym wpływem reaktywnych form tlenu. 

Jeżyny mają silne działanie antynowotworowe, które zawdzięczają obecności antocyjanów oraz kwasów: elagowego i fenolowych. 

Także dzięki zawartości antocyjanów jeżyny chronią wzrok! Obniżają bowiem ryzyko wystąpienia zwyrodnienia plamki żółtej. 

Jeżyny to źródło fitoestrogenów, czyli naturalnie występujących estrogenów, działających w organizmie ludzkim na zasadzie żeńskich hormonów. Dlatego zajadaj się tymi owocami w trakcie PMS czy gdy masz menopauzę. 

Medycyna ludowa zaleca stosowanie jeżyn w czasie przeziębienia i obniżonej odporności. Wtedy zalecany jest także wywar z liści ze względu na jego działanie udrażniające drogi oddechowego. Napar z liści stosowany jest także w przypadku biegunek. 

Jeżyny możesz z powodzeniem dodawać do deserów, sałatek. Można zrobić z nich sok. Mi jednak najlepiej smakują surowe 🙂

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *