10 lutego 2014

Zdrowe pary na talerzu

Często pytacie co z czym łączyć, by czerpać z żywności to co najlepsze? Takich pięć udanych par przedstawiam poniżej. Myślę, że warto zaprosić je na swój talerz 🙂

1. Cykoria i orzechy

Dlaczego? Cykoria zawiera dużo witaminy A, orzechy są bogate w witaminę E. Obie substancje są silnymi antyoksydantami deaktywującymi wolne rodniki. Ich działanie to m.in. przeciwdziałanie przedwczesnemu starzeniu się oraz wpływającymi na jędrność skóry. Ich niedobór prowadzi do łuszczenia się i suchości skóry. Jeżeli podawane są razem, ich działanie jest synergistyczne, czyli kilkakrotnie silniejsze niż każdego z osobna. Dlatego warto łączyć produkty bogate w prowitaminę A, np. cykorię z tymi, które są dostarczają witaminy E, np. orzechy. Obie te witaminy rozpuszczają się w tłuszczach. Więc w celu zwiększenia przyswajalności witaminy A i E należy dodać niewielką ilość dobrej jakości tłuszczu np. oliwy z oliwek.

Inne przykłady to: marchewka i oliwa z oliwek, brzoskwinie i migdały, pestki słonecznika i dynia. 

Przykład: surówka z cykorii i orzechów. Skład: cykoria, orzechy włoskie, sos: oliwa z oliwek, sok z cytryny, miód. Cykorię umyć, liście porwać palcami. Orzechy obrać z łupin, rozdrobnić posypać cykorię. Sporządzić sos: oliwę dokładnie wymieszać z cytryny i miodem. Polać sosem sałatkę. 

2. Łosoś i kurkuma

Kwas dokozaheksaenowy w skrócie DHA (wielonienasycony kwas tłuszczowy z rodziny omega – 3), którego źródłem jest łosoś działa profilaktycznie w nowotworach piersi. W badaniach in vivo stwierdzono, że to działanie jest silniejsze jeśli spożywany jest w obecności kurkumy (która samodzielnie również działa antynowotworowo).

Przykład: penne z łososiem w kurkumie (lub z curry, w której skład wchodzi kurkuma). Skład (2 porcje): 150g filet z łososia, 100g pełnoziarnisty makaron penne, 1-2 ząbki czosnku, 100ml śmietany lub jogurtu naturalnego, pieprz, kurkuma (ewent. curry) ½ łyżeczki (lub więcej wg. uznania), tymianek (1/2 łyżeczki), rozmaryn (1/2 łyżeczka), łyżka oliwy z oliwek, do udekorowania: gałązka świeżego rozmarynu . Makaron ugotować na półtwardo. Łososia pokroić w kostkę. Na patelni rozgrzać oliwę z oliwek. Wrzucić obrany czosnek i lekko go zrumienić po czym wyjąć z patelni. Na patelnię dodać pokrojonego łososia. Dodać przyprawy i delikatnie wymieszać. Smażyć aż łosoś nabierze blado różowego koloru. Dodać śmietanę/jogurt naturalny ciągle mieszając, zagotować. Odstawić z ognia i gotowym sosem polać makaron. Przybrać gałązką rozmarynu.

3. Pomidor i tofu

Pomidor dzięki zawartości likopenu przeciwdziała powstaniu nowotworu m.in. prostaty. Podobne działanie wykazuje soja i jej produkty. Jak się okazuje działanie przeciwnowotworowe jest jeszcze silniejsze gdy zjadane są razem niż osobno.

Przykład: Pomidorowa sałatka z tofu. Skład: wędzone tofu, papryka, pomidor, czerwona cebula, kiełki soi, mielona słodka papryka, oliwa z oliwek. Tofu pokrój w kostkę o boku ok. 2 cm i oprósz mieloną słodką papryką. Warzywa umyj i pokrój: paprykę w paski, pomidora w kostkę, cebulę w krążki. Wymieszaj ze sobą warzywa i przełóż do salaterki. Dodaj kiełki i następnie na wierzch tofu. Sałatkę polej oliwą z oliwek. Podawaj z pieczywem pełnoziarnistym. 

4. Szpinak i oliwa 

Szpinak oraz inne zielone liście warzyw to bogactwo luteiny i zeaksantyny, które przeciwdziałają chorobom oczu (AMD, zaćma) i są silnymi antyoksydantami walczącymi z nowotworami oraz biorą udział w profilaktyce miażdżycy i choroby niedokrwiennej serca. Luteina i zeaksantyna są łatwiej przyswajalne w obecności tłuszczu. Badania dowodzą, że procesy technologiczne, takie jak rozdrabnianie, łagodne ogrzewanie wpływają na lepsze uwalnianie i wchłanianie luteiny i zeaksantyny.

Przykład: Duszony szpinak. Skład: szpinak, czosnek, oliwa z oliwek. Liście szpinaku umyć, usunąć twarde ogonki, następnie liście pokroić w paski lub porwać palcami. Na patelni rozgrzać oliwę z oliwek. Ząbek czosnku posiekać. Wrzucić na patelnię. Po minucie dodać liście szpinaku. Zmniejszyć gaz do minimalnego. Po krótkim czasie szpinak puści sok. Dusić na małym ogniu aż zmiękną liście. 

5. Tuńczyk i ser żółty

Tuńczyk jest dobrym źródłem pokarmowym witaminy D. Dowiedziono, że witamina D wspomaga wchłanianie wapnia z dietą. Oba te składniki, witamina D i wapń, przyczyniają się do mineralizacji kości przeciwdziałają osteoporozie. Bardzo dobrym źródłem wapnia są produkty mleczne, z czego szczególnie ser żółty.

Przykład: pasta kanapkowa z tuńczyka i sera żółtego. Skład: tuńczyk w sosie własnym ½ puszki, ser żółty starty na tarce o dużych oczkach (ilość odpowiadająca 3 plastrom), pieprz, majonez (łyżeczka) Tuńczyka rozgnieć widelcem, po czym dodaj starty ser żółty i świeżo zmielony pieprz i wymieszaj. Dodaj majonez i dokładnie wymieszaj. 

Zainteresować Cię może także artykuł, który powstał przy współpracy Foodarea dla miesięcznika Twój STYL: Twój Styl Udana Para

Jeden komentarz dla "Zdrowe pary na talerzu"

  1. miklasz napisał(a):

    Generalnie warto jeść tofu, bo ma świetne wlasciwości zdrowotne. Zwłaszcza, że teraz można je kupić bez problemu w każdym markecie (polsoja, solida itd.), za bardzo przyzwoitą cenę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *