06 grudnia 2016

O wartościach zdrowotnych pestek dyni

img_7808 img_7806

Sezon na dynię w pełni! Czy Wy też jak większość osób wyrzucacie z niej pestki? Mam nadzieję, że przekonam Was, żeby tego nie robić, bo są tak zdrowe, że po prostu szkoda je wyrzucać. 

Dlaczego pestki dyni są zdrowe?

Przede wszystkim to bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, z czego najważniejszy to ALA. Obniża cholesterol we krwi. Wskazany jest głównie w nadciśnieniu oraz w zwiększonym ryzyku chorób układu krążenia. Ponadto pestki dyni to jedno z lepszych źródeł w diecie cynku. Cynk odpowiada za odczuwanie smaku i zapachu. Jego odpowiednia ilość warunkuje prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Spełnia także ogromną rolę w utrzymaniu odpowiedniego poziomu testosteronu we krwi – pestki dyni są więc świetną przekąską dla mężczyzn. Ponadto cynk wpływa na obniżenie napięcia nerwowego.  Co jeszcze? Cynk jest niezbędny do utrzymania dobrej kondycji włosów i paznokci. Przyśpiesza gojenie się ran, łagodzi podrażnienia skóry. Jest skuteczny w leczeniu trądziku młodzieńczego i różowatego, poparzeń, wyprysków, łuszczycy. 

Co jeszcze zawierają pestki dyni? Dość znaczne ilości żelaza, którego niedobory mogą powodować zmęczenie, podatność na choroby oraz magnezu, którego zapotrzebowanie zwiększa się, jeśli jesteś zestresowany. W pestkach dyni znajdziesz również wapń dla mocnych kości i zębów. Układ nerwowy i mięśniowy sprawnie działa również dzięki zawartemu w pestkach dyni potasowi.

Pestki dyni to też witaminy: E, B1, B2 oraz B6, prowitaminy A. Witamina E  jest silnym przeciwutleniaczem, nazywana jest witaminą młodości. Witaminy z grupy B odpowiadają za prawidłowy wzrost, równowagę psychiczną, chronią przed nowotworami oraz biorą udział w syntezie hormonów i sprawnym funkcjonowaniu układu nerwowego. Witamina A odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie błon śluzowych i dróg oddechowych, a także nabłonka naczyń krwionośnych i skóry.

Pestki dyni to bogactwo błonnika pokarmowego, który reguluje pracę jelit oraz pozytywnie wpływa na mikroflorę jelitową, podnoszą odporność organizmu na choroby. 

Mam nadzieję, że od teraz pestki dyni na stale zagoszczą w Waszym menu! 

Chrupcie je jako przekąska, dodajcie do jogurtów, do sałatek, do zup, do pieczywa. Na zdrowie!

Jeden komentarz dla "O wartościach zdrowotnych pestek dyni"

  1. Darek R. napisał(a):

    Jem pestki dyni garściami i nie mam problemów z męskimi „sprawami” 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *