Znaczenie diety w leczeniu trądziku.

Czy znana jest zależność między dietą w występowaniem trądziku? Sprawdzam, co na temat diety przeciwtrądzikowej mówią badania naukowe. Poznaj trzy najważniejsze założenia diety przeciwtrądzikowej!

Przypuszcza się, że dieta zachodnia jest przyczyną rozwoju trądziku. Dowodzą tego badania Cordain i wsp., którzy zbadali ludy zamieszkujące Kitawę – jedną z wysp Papui Nowej Gwinei oraz lud łowców – zbieraczy [3].

W obydwu badanych populacjach nie zaobserwowano ani jednego przypadku trądziku – ani jednej krostki, ani jednego zaskórnika czy grudki! Wyobrażasz sobie? Można przypuszczać, że to właśnie ich dieta zawiera wszystko to co dieta antytrądzikowa powinna!

Dieta przeciwtrądzikowa – jaka to dieta?

Analiza diety tych ludów wykazała, że żywią się oni głównie warzywami i owocami o niskim indeksie glikemicznym. Mąka, cukier i sól mają w ich diecie znikomy udział. Podobne wnioski wysnuto z analizy diety Inuitów, rdzennych mieszkańców północnej Kanady, u których nie stwierdzono ani jednego przypadku trądziku.

W dodatku, gdy wprowadzono w dietę tych ludów zachodnie nawyki żywieniowe (wysoki udział przetworzonej żywności bogatej w cukier i sól oraz mleko i wołowinę) sytuacja uległa zmianie i zaczęto diagnozować zmiany trądzikowe [14]. Podobne obserwacje dotyczą mieszkańców Okinawy i wiejskiej ludności Brazylii. Po wprowadzeniu „diety zachodniej” zaczęły pojawiać się przypadki trądziku [11].

Jak więc powinna wyglądać dieta przeciwtrądzikowa? Poniżej omawiam najważniejsze jej aspekty. Jeśli trądzik dotyczy Ciebie koniecznie przeczytaj to co dla Ciebie przygotowałam!

Niski indeks / ładunek glikemiczny diety antytrądzikowej

Najczęściej zaobserwowana przez naukowców zależności między dietą a występowaniem trądziku jest wysoki indeks/ ładunek glikemiczny żywności [10].

Badania pokazują, że trądzik znacznie częściej występuje u osób, które mają dietę opartą o produkty z wysokim indeksie glikemicznym, bo ta ma działanie prozapalne i insulinotropowe. Co to znaczy? Wysoki IG diety powoduje duży wyrzut cukru we krwi co skutkuje hiperinsulinemią. Nadmiar insuliny poprzez stymulację IGF-1 oddziałuje na wydzielanie androgenów.

U osób z aktywnymi zmianami trądzikowymi obserwuje się wyższy poziom IGF-1. A osób, które unikają cukru i żywią się dietą o niskim indeksie glikemicznym znacznie rzadziej trądzik dotyczy. Dieta o niskim IG ma więc terapeutyczne działanie na przebieg trądziku. Jej działanie opiera się na zredukowaniu poziomu cukru we krwi, co przełoży się na metabolizm insuliny, zredukuje poziom IGF- 1 i obniży poziom androgenów.

A więc dieta przeciwtrądzikowa to taka, która oparta jest na produktach o niskim indeksie / ładunku glikemicznym. Dieta przeciwtrądzikowa nie powinna zawierać cukru i produktów wysokoprzetworzonych [1,6].

O tym jak zmniejszyć ładunek glikemiczny diety pisałam już wcześniej na moim Instagramie – jeśli masz trądzik koniecznie zapoznaj się z tymi informacjami.

Mleko i produkty mleczne w diecie przeciwtrądzikowej

W tym akapicie opiszę wpływ mleka i produktów mlecznych na nasilenie zmian trądzikowych. Wśród moich pacjentów z trądzikiem dość często spotykam się z przekonaniem, że mleko i nabiał powodują nasilenie trądziku. I rzeczywiście naukowcy są tego samego zdania. Mleko i produkty mleczne nie są sprzymierzeńcami w walce z trądzikiem i dieta przeciwtrądzikowa powinna być w nie uboga [1,2,3,4,5, 7, 13].

Mleko i produkty mleczne nasilają trądzik, ponieważ białka mleka zwiększają wydzielanie insulinopodobnego czynnika wzrostu IGF-1.

Działanie to najbardziej potęgują prawdopodobnie białka serwatkowe, które to zawierają najwięcej aminokwasu leucyny ze wszystkich odzwierzęcych jej źródeł. Przypuszcza się, że serwatka może nasilać trądzik między innymi poprzez wydzielanie androgenów i zwiększonej produkcji łoju [10].

Niektóre badania pokazują największy wpływ mleka odtłuszczonego na nasilenie trądziku [4].

Trenujesz, stosujesz odżywki białkowe dla sportowców i cierpisz na trądzik?

Prawdopodobnie to właśnie odżywka bogata w serwatkę jest odpowiedzialna za twoje problemy ze skórą [12, 15, 16].

Dieta przeciwzapalna

Badania wpływu diety ludów łowców- zbieraczy na występowanie trądziku zrodziło kolejną hipotezę. Powodem, dla którego wśród tych ludów nie występuje trądzik, obok niskiego ładunku glikemicznego diety, jest charakter przeciwzapalny diety. Wynika on przede wszystkim z wyższego udziału niż w diecie zachodniej kwasów omega – 3 a co za tym idzie z proporcji kwasów omega – 6 do omega – 3. Przykładowo stosunek kwasów tłuszczowych omega – 3 do omega – 6 w tradycyjnych dietach ludów wyspy Kitawa oraz populacji Ache wynosił 1: 1,6 a w diecie Japończyków w nieuprzemysłowionych częściach kraju 1:2 [2]. Natomiast w krajach zachodnich ten stosunek wynosi aż 1:20!

Dlaczego należy zwrócić uwagę na proporcję kwasów omega-3 i omega-6? Konwersja tych kwasów tłuszczowych w organizmie zachodzi przy udziale tych samych enzymów. Enzymy są w stanie konwertować tylko pewne ilości tłuszczów. Jeśli wraz z dietą będzie dostarczanych za dużo jednych kwasów tłuszczowych to zmniejszy to przemiany drugich. Nadmiar kwasów tłuszczowych omega – 6 ma charakter prozapalny. Zbyt mało w naszej zachodniej diecie kwasów omega – 3, które mają działanie przeciwzapalne. Dlatego powinno się zachować proporcję kwasów omega-3 do omega-6 na poziomie 1:4-5. W praktyce , by polepszyć tą proporcje, wystarczającym zabiegiem jest włączenie do diety produktów bogatych w kwasy omega-3 .

Omega – 3 znajdują się głównie w rybach. Badania obserwacyjne są jednoznaczne: wprowadzenie ryb do diety może zmniejszyć zmiany trądzikowe nawet o 40%! [2, 5, 6].

Tłuszcze w diecie przeciwtrądzikowej

Podsumowując, niezbędnym składnikiem diety przeciwtrądzikowej powinny być właśnie ryby – szczególnie tłuste ryby morskie. Wprowadź minimum 2 razy w tygodniu do swojej antytrądzikowej diety ryby (w tym minimum 1 raz rybę morską). Ponadto, dieta przeciwtrądzikowa powinna zawierać również roślinne źródła kwasów omega- 3. Wzbogać więc dietę w siemię lniane, nasiona chia, orzechy włoskie. Równie ważne jest stosowanie nierafinowanych olejów na zimno. Stosuj takie jak olej lniany, olej rzepakowy, olej rydzowy, które spośród olejów, zawierają kwasów omega – 3 najwięcej.

Piśmiennictwo:
1. Burris J, Rietkerk W, Woolf K. Acne: The Role of Medical Nutrition Therapy. J Acad Nutr Diet. 2013;113(3):416–430. doi:10.1016/j.jand.2012.11.016.
2. Burris J, Rietkerk W, Woolf K. Relationships of self-reported dietary factors and perceived acne severity in a cohort of New York young adults. J Acad Nutr Diet. 2014;114(3):384–392. doi:10.1016/j.jand.2013.11.010.
3. Cordain L, Lindeberg S, Hurtado M, Hill K. Acne vulgaris – A disease of Western Civilization. Arch Dermatol 2002, vol. 138: 1584-1590.
4. Dai R, Hua W, Chen W, Xiong L, et al. The effect of milk consumption on acne: a meta-analysis of observational studies. J Eur Acad Dermatology Venereol 2018, vol. 32(12): 2244-2253.
5. Di Landro A, Cazzaniga S, Cusano F, i in. Adult female acne and associated risk factors: Results of a multicenter case-control study in Italy. J Am Acad Dermatol. 2016;75(6):1134–1141.e1. doi:10.1016/j.jaad.2016.06.060.
6. Fiedler F, Stangl GI, Fiedler E, Taube KM. Acne and nutrition: A systematic review. Acta Derm Venereol. 2017;97(1):7–9. doi:10.2340/00015555-2450.
7. Grossi E, Cazzaniga S, Crotti S, i in. The constellation of dietary factors in adolescent acne: A semantic connectivity map approach. J Eur Acad Dermatology Venereol. 2016;30(1):96–100. doi:10.1111/jdv.12878
8. Juhl CR, Bergholdt HKM, Miller IM, Jemec GBE, et al. Dairy intake and acne vulgaris: A systematic review and meta-analysis of 78,529 children, adolescents, and young adults. Nutrients 2018, vol. 10(8): 1-13.
9. Kucharska A, Szmurło A, Sinska B. Significance of diet in treated and untreated acne vulgaris. Adv Dermatol Allergol 2016, vol. 33(2): 81-86.
10. Melnik BC. Acne vulgaris: The metabolic syndrome of the pilosebaceous follicle. Clin Dermatol 2018, vol. 36(1): 29-40.
11. Melnik BC. Linking diet to acne metabolomics, inflammation, and comedogenesis: an update. Clin Cosmet Investig Dermatol 2015, vol. 8: 371-88.
12. Pontes T de C, Fernandes Filho GMC, Trindade A de SP, Sobral Filho JF. Incidence of acne vulgaris in young adult users of protein-calorie supplements in the city of João Pessoa. An Bras Dermatol. 2013;88(6):907–912. doi:10.1590/abd1806-4841.20132024.
13. Schaefer O. When the Eskimo comes to town. Nutr Today 1971, vol. 6: 8-16.
14. Shokeen D. Influence of diet in acne vulgaris and atopic dermatitis. Cutis. 2016;98(3):E28–E29. doi:10.1111/jdv.13835.5.
15. Silverberg NB. Whey protein precipitating moderate to severe acne flares in 5 teenaged athletes. Cutis. 2012;90(2):70–72.
16. Simonart T. Acne and whey protein supplementation among bodybuilders. Dermatology. 2013;225(3):256–258. doi:10.1159/000345102.

0 0 votes
Ocena
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Joanna
Joanna
9 miesięcy temu

Coś w tym jest faktycznie. Sama po sobie zauważyłam, ze po zjedzeniu określonych produktów w większej ilosci pojawiaja sie zmiany trądzikowe…

1
0
Would love your thoughts, please comment.x